Header Ads

Info Menarik Hari Ini..

loading...

Gaji 24 Ribu Sebulan Tapi Hairan Gadis Tak Bercinta Dengannya Ternyata Pekerjaanya Buat Gadis TAKUT!!! Rupa rupanya Lelaki ini….

loading...
Jika melihat pemuda yang kacak dengan gaji yang tinggi, siapa agaknya yang tidak mahukan? Tapi jika pekerjaanya boleh menyebabkan kamu takut, adakah kamu masih mahu kepadanya wahai wanita?

PUNCA JADI EMBALMER KERANA GAJI LUMAYAN

Embalmer (pengawet mayat): Tahukah anda, di luar negeri terdapat satu pekerjaan yang cukup unik dan bagi yang ahli dalam bidang ini, tentu saja akan memperoleh gaji yang lumayan.

Pekerjaannya adalah mengawetkan mayat dengan menggunakan bahan kimia, istilahnya adalah pengawetan mayat. Sudah tentu ramai orang yang tidak mahu melakukan pekerjaan ini, alasannya kerana takut, kasihan, dan tak tahan dengan bau menyengat dari mayat tersebut.

Jika anda sanggup untuk melakukan pekerjaan ini dan anda akan dibayar gaji sebanyak RM280 ribu setahun. Bersamaan RM20 ribu lebih sebulan.

13 TAHUN PENGALAMAN

Itulah pekerjaan pemuda bernama Pasu yang berusia 36 tahun. Dia sudah menceburi bidang ini selama 13 tahun. Pekerjaan ini berbeza dari yang lain.

Pada awalnya, abangku risau pendapatan aku tidak mencukupi, sehingga dia merekomendasikan aku untuk bekerja sebagai pengawet mayat. Aku pun bersetuju dan memulai kerja sampingan disana.

Hari pertama Pasu belajar cara mengawet mayat adalah mengamati tunjuk ajar gurunya bagaimana cara mencuci tubuh mayat, wajah dan sebagainya.

Pada hari pertama, aku tidak melakukan apa-apa. Tapi aku ingat guru menyuruh untuk memakan mie kuah dengan berlauk perut lembu. Sebenarnya, gurunya itu hanya ingin menguji adakah Pasu akan merasa loya, tetapi Pasu sebaliknya dia menghabiskan mie perut lembu tersebut.

Sama sekali tidak termuntah, seperti aku memang sesuai bekerja dibidang ini. Itulah cerita bagaimana Pasu boleh memilih pekerjaan yang unik ini

Pasu mengaku bahawa selama 13 tahun ini, dia telah menyentuh ribuan mayat termasuk orang asing dan teman-temannya. Pekerjaan ini memang tidak mudah, apatah lagi menguruskan mayat yang membunuh diri.

PENGALAMAN AWET MAYAT BUNUH DIRI

Aku perlu merapikan kembali wajah mayat yang bunuh diri, supaya keluarga dapat melihat wajah yang mereka kenal. tuturnya. Jika keluarga terus melihat wajah yang belum dirapikan, pasti mereka sangat sedih dan tidak tahan. Jadi proses seperti ini memerlukan kemampuan seni.
Ramai orang yang ingin umur panjang, tetapi Pasu merasa adakah hidup dengan umur panjang lebih baik? Dia mengaku melihat 80% orang tua yang perlu dipakaikan pelbagai wayar tiub.

Dengan itu mereka merasakan bahawa mereka mempunyai harapan untuk sihat, yang memberi erti bahawa sebelum meninggal mereka masih sempat untuk diselamatkan.

Orang tua tidak takut untuk mati, hanya takut rasa sakit. Mereka hanya mampu tidur diatas katil hospital dan ingin mencabut wayar tiub yang masuk ke dalam tubuh mereka. Oleh sebab itu, tangan mereka diikat untuk mengelakkan agar tidak bergerak sana sini.

ADAKAH BENAR HIDUP DGN UMUR PANJANG LEBIH BAIK?
Orang-orang tua itu berbaring menunggu kematian mereka, adakah benar hidup dengan umur panjang lebih baik? Hal ini membuatkan Pasu merasa bahawa dia tidak dapat mengendalikan hidupnya sendiri, membuatnya lebih mensyukuri akan kehidupannya.

Melihat begitu banyak jenazah membuatkan Pasu sedar bahawa kematian itu sangat dekat, setiap hari ada saja orang yang meninggal, dari anak kecil sampai orang tua.

Saya melihat pemuda dan wanita, bahkan bayi. Beberapa dari mereka memiliki wajah, beberapa mayat di antaranya tidak diketahui nama dan identitinya. Sebenarnya tidak ada perbezaan antara orang mati.

Pengalaman Pasu membuat dia teringat sebuah kalimat yang tidak akan dia lupakan, yaitu: datang ke dunia dengan tangan kosong, meninggalkan dunia juga dengan tangan kosong.






NASIHAT SI PENGAWET MAYAT

Apa yang kamu capai dalam hidup tidak akan kelihatan setelah kematian. Sebaliknya apa yang kamu tinggalkan untuk keluarga dan teman, atau apa yang pernah kamu lakukan untuk dunia baru ada ertinya.

Menjadi pengawet tubuh mayat selama 13 tahun ini, membuat Pasu melihat dunia berbeza dari orang lain, bagaimana seseorang hidup, bagaimana seseorang meninggal, apa yang disebut dengan erti kehidupan.

Dengan cara pengubatan yang semakin lama semakin modern, ramai orang yang berharap dapat memanjangkan umur mereka, tetapi adakah benar itu tindakan yang lebih baik.

Semoga artikel ini dapat membuka fikiran semua tentang erti kehidupan. Jangan lupa SHARE dan LIKE artikel ini kepada teman-teman kamu ya!

Kredit Kakitular

Random Posts

3/randomposts
Powered by Blogger.